C. Bechstein Selection Center Denmark

IMG_6167UDDRAG FRA POLITIKENs ANMELDELSE 30.8.22:
5 hjerter: Alt var rigtigt, da verdens mest feterede pianist besøgte Odense

Det var ikke byens eget ellers rigtig gode symfoniorkester, der havde indtaget scenen i Odense Koncerthus mandag aften, men derimod et af de store orkestre fra London, Philharmonia Orchestra.

….

Og den koncentrerede indadvendte solist med det lange hår, der som en snurretop drejede rundt om sig selv, mens han skiftevis klappede ad orkesteret og bukkede for det begejstrede publikum, var Daniil Trifonov. Russeren, der i disse år, er verdens nok mest omtalte og feterede klassiske pianist overhovedet.

….

Magiske forsinkelser

… mandag var det Bolsjoj-dirigenten TuganSokhiev, der dirigerede Philharmoniaorchestra, og Daniil Trifonov gik til Tjajkovskijs klaverkoncert med ekstrem koncentration.

Ansigtet var knyttet som en næve i jagten på en klar, præcis, nærmest sølvskinnende lethed i fortolkningen af den russiske komponists kendte passionerede toner, og Philharmonia-strygerne bakkede op med en bemærkelsesværdig lethed i den svævende, men kernefulde klang.

Daniil Trifonov, som søndag havde spillet kammermusik med Szeps-Znaider, Trio Con Brio og Den Danske Strygekvartet – kort sat den absolutte top af den danske klassiske musikscene – havde valgt ikke at spille på Odense Koncerthus’ Steinway-flygel, men derimod, meget usædvanligt, på et flygel af mærket Bechstein, hvis mindre svulmende klang bidrog til en Tjajkovskij-fortolkning, der skabte udtryk ved at søge ind i musikkken i stedet for at smøre den storladne klaverkoncert ind i musikalsk kagecreme.

Det gav en stærk, fokuseret oplevelse. De mange hurtigt afleverede noder sad præcist som skudsalver fra et Spitfire-fly, og Trifonov sluttede af med at vise formatet ved at spille Bachs forunderlige ”Jesu, bleibet meine Freude”. Her var det russiske virtousniveau klart. Med de mange farver og magiske forsinkelser af snart sagt hver anden tone.